« Tagasi

Surnuaiapühad Tartu praostkonnas

Surnuaiapüha pühitsemine on meie rahva vana komme, austusavaldus kõikidele neile, kes on olnud meie eelkäiad, siiasündimise võimaldajad.

Varasematel aegadel oli surnuaiapüha pidamine, enamasti Jaanipäeval, üldrahvalik püha. Seda tava ja kommet pärandati põlvest põlve edasi. Kalmistutele koguneti perekondade ja suguvõsade kaupa. Vanad, noored ja lapsed- kõik üheskoos. Pühitseti ühine jumalateenistus kihelkonna kalmistul, mälestati nimeliselt esivanemaid ja kalleid lahkunuid. Mängis orkester, lauldi üldtuntud kirikulaule. Seejärel koguneti suguvõsa hauaplatsidele paluti kirikuõpetajal pidada mälestuspalve, sageli kutsuti veel ka orkester mõnd koraali mängima ning  peeti lähedaste kalmude juures ka pikniku laadne ühissöömaaeg. Õdus olemine täis tänutunnet ja osadust omade keskel. Kellel on säilinud vanad perekonnaalbumid XX sajandi alguskümnendite fotodega, leiab sealt kindlasti ülesvõtteid, kus esivanemad ja sugulased on jäädvustatud mõnusas suvises koosviibimise vormis, söögi- ja joogipoolis linadele laotatud. Ehtne piknik. Tähelepanelikumal foto uurimisel on näha taustal hauaristid. Asi selge – tegemist on surnuaiapüha pühitsemisega, aegade ülese koosviibimisega.

Nõukogude ajal alustati selle armsa traditsiooni väljajuurutamist. Kohalikud võimuorganid korraldasid Moskvast laekunud käskude järgi surnuaiapühade ajal alternatiivseid üritusi. Valjuhääldajate paigaldamisega tekitati lärmi, segati ja takistati vaimulikku surnuaiapüha teenistust. Uue iseseisvusprioodi alguses olid surnuaiapühad oma endise hiilgeaja minetanud kuid veel ikka suure au sees. Tasapisi hakkas ristirahva põlvkond Igavikku liikuma ja traditsioon püsib kuid üldrahvalikust teadvusest on see armas ja suure sisulise tähtsusega püha hääbumas.
Suuremad kielkondlikud surnuaiapühad vana aja mõõtudes on säilinud veel Vastseliina, Räpina ja Võnnu kihelkondades ning Setumaa õigeusu kalmistutel.
Surnuaiapühasid peetakse siiski ka praegu igal suvel ka Tartu  praostkonna kihelkondade kalmistutel Tartu- ja Jõgevamaal. Rahvahulgad on vähesed aga need kes kokku tulevad, palvetavad meie kõigi eest ja peavad esivanemate austamist üheks oluliseks ja tähtsaks osaks meie elu edasi kandmisel.

 

SURNUAIAPÜHAD 2022

EELK Tartu praostkond

 

Alatskivi

24.06

kell 12.00

Alatskivi kalmistul, armulauatalitus kirikus kl 10.30

Avinurme

24.06

kell 12.00

Avinurme kalmistul

Jõgeva

17.07

kell 12.00

Siimusti kalmistu kabelis

Kambja

23. 06

kell 11.00

Kambja kalmistul

 

07. 08

kell 13.00

Maaritsa kalmistul

Kodavere

23. 06

kell 12.00

Kodavere kalmistul, armulauatalitus kirikus kl 10.30

Kursi

23. 06

kell 12.00

Kursi kalmistul

 

24.06

kell 14.00

Laeva kalmistul

Laiuse

19.06.

Kell 13.00

Laiuse kalmistul

Lohusuu

24.06

kell 15.00

Lohusuu kalmistul, järgneb armulauteenistus kirikus

Maarja-Magdaleena

23.06

 

21.08

kell 13.00

 

kell 11.30

Maarja-Magdaleena vanal kalmistul

Maarja-Magdaleena uuel kalmistul

Mustvee

24.06

kell 11.00

Mustvee kalmistul, järgneb armulauateenistus kirikus

Palamuse

23.06

Kell 12.00

Palamuse kalmistul,
armulauaga jumalateenistus Palamuse kirikus kell 11.00

Tartu Maarja

11.06

kell 11.00

Tuigo kalmistul

 

11.06

kell 14.00

Raadi kalmistul

Tartu Pauluse

19.06

kell 12.00

Pauluse kalmistul

Tartu Peetri

18.06

kell 12.00

Rahumäe kalmistul

 

19.06

kell 12.00

Vana-Peetri kalmistul, kell 10.00 armulauaga jumalateenistus Peetri kirikus

 

22.06

kell 14.00

Raadi kalmistul

Torma

26.06

kell.11.00

Torma kalmistul, armulauateenistus kirikus kl. 10.00

Vara

19.06

Kell 12.00

Vara kalmistul, peale kalmistupüha Püha Armulaua osadus kirikus

Võnnu

24. 06

kell 13:00

Ahja kalmistul

 

26.06

kell 13:00

Ahunapalu (Peravalla) kalmistul

 

3. 07

kell 13:00

Võnnu vanal kalmistul, eelneb armulaud Võnnu kirikus kell 11:00

 

17. 07

kell 13:00

Võnnu uuel kalmistul, armulaud Võnnu kirikus kell 11:00

Äksi

19.06

Kell 12.00

Äksi kalmistul, armulauateenistus kl 10.00